Menu

Nieuws

We blikken terug op.. Google’s populairste zoektermen van 2013

In deze tijd van het jaar blikken we graag terug op al het nieuws uit 2013. Op tv kijken we terug naar de bijzondere gebeurtenissen zoals het overlijden van beroemdheden als Nelson Mandela en Paul Walker, de discussie rondom Zwarte Piet en natuurlijk de troonswisseling die ons land een nieuwe koning gaf. Ook Google geeft zoals gebruikelijk aan het einde van het jaar een overzicht van de meest gezochte zoektermen van het jaar. Uit de Google Zeitgeist 2013 pikken we een paar termen uit die ons bij Theiner opvielen.

Regionaal zijn wij als Brabanders goed in ‘Googelen’. We komen als zuidelijke province dan ook veel terug in de diverse toppen die Google opgeeft. Brabantse mannen en vrouwen zoeken bijvoorbeeld het meeste naar datingsites en ook op het gebied van ‘hypotheken’ en ‘paardenvlees’ doen wij het goed. Opvallend is dat wij het woord van het jaar 2013 ‘Selfie’ met rust laten, daar zoeken we het minst op van allemaal.

Uiteraard volgen wij bij Theiner ook de technologie op de voet, de zoektermen op dit gebied geven voor ons dan ook een goed beeld van de huidige interesses van Nederlanders. Opvallend, maar niet onverwacht, is ‘Netflix’. Deze service van video on demand heeft flink aan populariteit gewonnen dit jaar. Samen met ‘Bitcoin’ zijn het de opvallende nieuwkomers in de top omtrent technologie. De nieuwe nummer 1 is ‘Outlook’. Dit heeft te maken met het feit dat Microsoft Outlook.com heeft vervangen voor Hotmail.com.

In de algemene top 10 zien we dat Facebook nog steeds de meest gebruikte term van dit jaar is, maar zijn het de afvallers die ondanks hun afwezigheid toch opvallen: Zo is ‘Buienradar’ uit de top 10 verdwenen en ook Hyves zien we niet meer terug. Interessant is te zien dat het woord ‘Google’ op nummer 5 staat van meest gezochte woorden van 2013. Dit geeft aan dat een groot aantal van de gebruikers moeite heeft met de zoektechnieken die browsers inbouwen. In de hedendaagse browsers is het namelijk mogelijk om direct een zoekterm in te toetsen in de URL balk. Hier hoeft dus niet eerst te worden gegoogled naar ‘Google’.

Ook dit jaar wordt maar weer eens duidelijk hoe belangrijk het is om als website het SEO vraagstuk (Google vindbaarheid) op orde te hebben. Net zoals in 2013 gaan we ook in 2014 onze websites voorzien van passende oplossingen op het gebied van vindbaarheid en geven onze webontwikkelaars advies over de te kiezen strategie. Denk bijvoorbeeld aan het beschikbaar stellen van een budget voor Google Adwords en de manier van schrijven van teksten voor uw websites.

Wilt u de vindbaarheid van uw website verbeteren of advies inwinnen over een te kiezen Google Adwords strategie? Neem dan contact met ons op!

Geïnteresseerd in de  meest gekozen zoektermen van 2013? Neem dan vooral zelf eens een kijkje op de website  van Google Zeitgeist 2013.

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInEmail this to someone