Menu

Just don’t do it!

Via de website van Business Compleet kwamen we een mooi artikel tegen. Punten waar wij als webdesigners eigenlijk net zo over denken. De 7 don’ts op webgebied anno 2014. Nee, deze zaken kunnen echt niet meer!

1) Een teller voor je bezoekersaantallen
Heel leuk hoor om te laten zien hoeveel bezoekers er op je site komen. Dat was tenminste in 2004 zo. Tegenwoordig roepen ze vooral twee gevoelens op: ‘he wat laag, ben ik soms de enige die hier komt?’. Of: ‘wat hoog, dat kan nooit kloppen’. Beter is dus het maar helemaal weg te halen.

2) Verouderd design 
De mode op internet verandert snel. Binnen no-time oogt je pas nieuwe website alweer oud. Soms is het design écht verouderd. Je herkent dit bijvoorbeeld aan te veel glimmende logo’s en het gebruik van zogeheten drop-shadows.

3) Ontbreken link naar contactformulier
In plaats van een keurig contactformulier vind je op sommige sites nog een ‘mailto’ link. Als je hier op klikt opent automatisch Outlook. Maar omdat veel mensen dit niet (meer) gebruiken werkt dit bijzonder onhandig. In plaats van gelijk een mailtje te sturen gaat de computer zelf zoeken naar alternatieven voor Outlook. Vervelend.

4) Geen activiteit bij ‘actueel’
Als je een blog bijhoudt kan dit een goede reden zijn voor bezoekers om af en toe terug te komen op je site. Wat je dan niet wil is een laatste bericht op je blog of onder het kopje actueel dat maanden oud is. Je hoeft niet dagelijks iets te posten, maar af en toe een bericht staat wel goed.

5) Geen goede weergave op mobiel
Steeds meer verkoop op internet verloopt via mobiele apparaten. Het is dus belangrijk dat je site goed wordt weergegeven op een smartphone of tablet. Anders loop je een deel van je omzet mis. Dat geldt natuurlijk ook voor andere bedrijven dan webshops, waarbij de website hun visitekaartje is.

6) ‘Welkom op onze nieuwe website’
Een dooddoener is je bezoeker ‘welkom te heten op je nieuwe website’. Als het om een frequente bezoeker gaat zie hij of zij zelf wel dat je je site vernieuwd hebt. En een nieuwe bezoeker kent de oude site niet, dus die is ook niet geïnteresseerd in dit bericht.

7) Verwijzingen naar lege social media
Je moet ‘iets doen met social media’, klinkt vaak als vaag advies. Het is dan niet voldoende om een knop voor Facebook en Twitter op je site te plaatsen. Je zult dan ook echt wat moeten bieden via deze kanalen. Het is een afknapper als bedrijven vragen ze te volgen op Twitter terwijl ze geen tweets plaatsen of niet reageren op vragen van klanten.

Lees het volledige artikel via de website van Business Compleet.

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInEmail this to someone