Menu

Nieuws

iBeacon, grootse mogelijkheden uit een klein kastje

iBeacon, je ziet het de laatste tijd steeds meer verschijnen op internet. Ook al is de techniek nog relatief jong, toch is het al sterk ontwikkeld en is het in sommige gebouwen al te gebruiken. Allemaal heel leuk, maar wat is het nu precies en wat zijn de mogelijkheden?

De voorloper van de iBeacon techniek is NFC. Middels deze techniek is het mogelijk om te betalen met je smartphone. In de meeste gevallen gaat het om een sticker die op een smartphone wordt geplakt. Door de sticker tegen een scanner aan te houden kan er een actie worden uitgevoerd, zoals bv. een betaling bij een benzinepomp, in de bus of kantine. Helaas worden er met NFC enkel problemen opgelost in plaats van dat er mogelijkheden worden gecreëerd. Daarnaast kan de NFC chip ervoor zorgen dat gegevens van bijvoorbeeld bankpassen worden verwijderd, vergelijkbaar met het houden van een pas bij een magneet.

Er is de laatste jaren veel gespeculeerd over de toekomst van mobiel betalen. Er ontstaat een ideaalbeeld dat de consument eenvoudig kan betalen middels één enkele chip. Dit beweegt de grote electronicamerken om deze mogelijkheden beschikbaar te maken in hun producten. Merken als LG en Samsung hebben de NFC techniek al ingebouwd bij bepaalde modellen, maar Apple heeft zich tot afgelopen zomer niet laten horen omtrent deze techniek. Tot de presentatie van iOS 7 in juli j.l.. Hier werd duidelijk dat Apple een eigen techniek heeft ontwikkeld waar hardware-fabrikanten gebruik van kunnen maken en welke NFC weg zou moeten vagen: iBeacon.

Hoe werkt het?
Zonder al te veel in te gaan op de hardware, is de werking van iBeacon simpel. In bijvoorbeeld een winkel liggen een aantal zenders verspreid op (voor consumenten) interessante plekken. Klanten van de winkel installeren de speciale app die de iBeacon techniek ondersteund en gebruiken de smartphone om in de winkel gewezen te worden op gerichte aanbiedingen. Als de klant bijvoorbeeld bij een schap met spijkerbroeken staat, kan hij of zij worden gewezen op speciale aanbiedingen voor spijkerbroeken. Ook is het mogelijk om eerdere aankopen te koppelen aan aanbiedingen die alleen gelden voor deze klant. Daarnaast biedt de techniek de mogelijkheid om bezoekers van winkelcentra te lokken met speciale aanbiedingen als ze bijvoorbeeld in de buurt komen van een winkel of restaurant.

De techniek biedt dus een scala aan mogelijkheden, maar deze zijn niet louter commercieel. Zo zijn er ook al ziekenhuizen, voetbalstadions en vervoersmaatschappijen die experimenteren met iBeacon. TLS geeft aan dat de OV-chipkaart (door hun ontwikkeld) in de toekomst wordt vervangen door een app die gebruiktmaakt van iBeacon. Een kanttekening is uiteraard wel dat de gebruiker een app moet hebben geïnstalleerd en dat in het geval van de vervoersmaatschappijen de bussen en treinen ook moeten zijn uitgerust met de zenders.

Software, niet zonder hardware
Om de iBeacon techniek te kunnen gebruiken is er naast de techniek (software) ook een zender nodig (hardware). Er zijn diverse merken op de markt die de zender aanbieden. Eén van de bekendste is het merk Estimote. De verwachting is dat uiteindelijk de losse zenders plaats gaan maken voor zenders die zijn ingebouwd in meubelstukken, kleding, gebouwen en auto’s.

Benieuwd hoe de iBeacon techniek in de praktijk werkt? Bekijk hier of hier een demonstratievideo.

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInEmail this to someone