Menu

Nieuws

Hoera! 25 jaar internet in .nl

Het is deze week een reden voor een feestje! We vieren namelijk de geboorte van iets wat iedereen aangaat: Het internet! Het was 25 jaar geleden toen de wiskundige Piet Beertema ons land aansloot op de ‘digitale snelweg’. Op 17 november 1988 om precies 14:28 uur ontving hij van de Amerikaan Stephen Wolff het eerste bericht.

De afgelopen 25 jaar zijn niet zonder slag of stoot gegaan. Eind jaren ’80 stonden veel mensen sceptisch tegenover het internet. Het zou alleen worden gebruikt door hackers en cyberpunks en het zou niet levensvatbaar zijn. Het beeld dat alleen nerds internet gebruikten veranderen halverwege de jaren ’90 toen commerciële partijen het internet gingen aanbieden aan gewone consumenten voor betaalbare prijzen. Partijen als NLNet en XS4All stonden aan de basis om als eerste internet aan te bieden in abonnementsvorm. Het aantal websites nam flink toe en mensen gingen de gemakken van het internet ervaren. In deze periode begonnen mensen ook e-mailberichten te versturen en ontstond er de mogelijkheid om stukken goedkoper contact te leggen met mensen uit het buitenland. Echter was het niet alleen hosanna in de jaren ’90 voor internet. Aan het einde van dit decennium ontplofte de zogenaamde internetbubbel, in Nederland was het voornamelijk World Online die hier voor zorgde. Het bedrijf zou een spectaculaire beursgang maken, maar meteen na de opening van bedrijf op de beurs kelderden de aandelen en ging het bedrijf binnen de kortste keren failliet. Zelfde soort gevolgen volgden ook in andere landen.

Begin 2000 was het redelijk stil omtrent ontwikkelingen op ICT gebied. Ook de ontwikkeling van het internet had hieronder te lijden. Bedrijven werden voorzichtiger met investeren en gebruikers stonden wederom sceptisch tegenover de toekomst van online diensten. Toch ging het vanaf 2003 hard met de ontwikkeling van het internet. Mede door de oprichting van Google werd het surfen op internet makkelijker en dit resulteerde in een enorme opmars van websites en online diensten. Het kopen via webshops is misschien wel het beste voorbeeld van de mogelijkheden die vanaf 2003 ontstonden. Opnieuw stond het publiek sceptisch tegenover kopen via internet en er moest eerst vertrouwen gewonnen worden. Vandaag de dag koopt iedereen online en zijn er bijna meer webshops dan fysieke winkels. Daarnaast zorgden ook hardware-fabrikanten voor een flinke opmars. Apple lanceerde in 2007 de eerste iPhone die surfen op een mobiele telefoon een enorme boost gaf. Andere merken volgenden en niet snel daarna kwamen de tablets op de markt. We zijn anno 2013 bijna 24 uur per dag online. Ook als we slapen zijn er diensten die voor ons werken. Denk bijvoorbeeld eens aan online cloud diensten die data opslaan en verwerken.

Wanneer je terugkijkt is het ook goed om vooruit te blikken. Wat is de toekomst van het internet? Wat kunnen we de komende jaren verwachten? Er zijn veel filosofen die hier een mening over hebben en er zitten interessante theorieën tussen. Zo zal de trend van ‘altijd en overal online’ nog meer gaan toenemen. Meer en meer apparaturen zullen verbonden worden met het internet. Daarnaast zullen online diensten menselijker worden en beter onze taal en gevoelens begrijpen. Naast een toename van snelheden zal het internet en haar diensten in de toekomst beter vóór ons gaan denken. Zaken plannen voor wij er aan gedacht hebben. Een ontwikkeling die niet direct met internet te maken heeft maar het internet wel zal gebruiken als overdracht is 3D printen. Anno 2013 staat het printen van objecten nog in de kinderschoenen, maar er worden grote stappen mee gemaakt. De verwachting is dat ieder huishouden over 10 jaar een eigen 3D printer heeft waarmee objecten of onderdelen voor apparaten eenvoudig kunnen worden geprint. Even snel een leuk sierraad uitprinten voor een feestje of een onderdeel printen voor de IKEA kast die je in elkaar wilt zetten.

Het internet 25 jaar: We only have just begun. Wij bij Theiner hebben in ieder geval zin in de komende 25 jaar van het internet en volgen alle ontwikkelingen op de voet. Zo blijven onze (online) producten modern en volgens de laatste technieken en trends.

Bronnen: NRC, Wiki, NetGlobal, NuTech
Foto: Automatiseringsgids

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInEmail this to someone